21 listopada 2020

Stručnost Instituta IGH za međunarodna priznanja kvalitete hrvatskih luka

Luke predstavljaju važnu gospodarsku aktivnost u obalnim područjima. Što je veći protok robe i putnika na godišnjoj razini, to je potrebno više infrastrukture i srodnih usluga koje će lokalnom i regionalnom gospodarstvu i okolišu donijeti različit stupanj koristi. Luke su također važne za potporu gospodarskim aktivnostima u zaleđu, jer djeluju kao presudna veza između pomorskog i kopnenog prometa, te imaju ne samo ekonomsku već i društvenu funkciju.

Pomorski promet od strateške važnosti za Hrvatsku

Morske luke igraju važnu ulogu u olakšavanju vanjske trgovine Europske unije i razmjene unutarnjeg tržišta, te pružaju uslugu mnogim drugim industrijskim sektorima. One su čvorišta intermodalnih logističkih lanaca od ključne važnosti za održivi rast prometa u Europi, a dobre lučke usluge od ključne su važnosti za jačanje konkurentnosti europskih izvoznih tvrtki na svjetskim tržištima. U većini zemalja EU-a iskrcava se više robe koja se prevozi morskim putem nego što se ukrca na plovila. Hrvatska i Cipar imali su najveći udio istovarene robe u 2018. godini, s udjelima od 74% i 72% od ukupnih tona robe koje su dolazile u njihove luke. Hrvatska je zabilježila najveći udio tekuće robe u postotku od ukupne tonaže koja je prošla kroz njene glavne luke u 2018. godini (58,6%), uglavnom odražavajući velike količine kretanja sirove nafte iz Rusije i Turske. Većina pomorskog prijevoza putnika u EU obavlja se između luka smještenih u istoj zemlji (61%), a to se odnosi na dvije vodeće pomorske putničke zemlje, Italiju i Grčku, kao i Hrvatsku.

Institut IGH – vodeći stručnjaci za projektiranje i nadzor izgradnje hrvatskih luka

Institut IGH proteklih je godina kao nositelj sudjelovao u nekoliko atraktivnih i strateški važnih projekata kada su u pitanju hrvatske luke. Projekt “Nova luka Zadar” u Gaženici, čija je izgradnja započela 2009. godine, a završila početkom 2020., obuhvatio je izgradnju nove luke za brodove na kružnim putovanjima, ribarske luke i kontejnerskog terminala. Velik je to iskorak u razvoju Zadarske županije. Ovim 140 milijuna kuna vrijednim projektom predviđeno izmještanje trajektne luke iz središta Zadra na bolje prometno povezanu gradsku periferiju. Posebno se ističe izrada arhitektonskog rješenja i kompletnih Idejnog projekta, Glavnog projekta i Izvedbenog projekta s ishođenjem svih dozvola za centralnu zgradu terminala. Institut IGH je na ovom projektu, kao vodeći član konzorcija, bio zadužen za projektiranje i ishođenje dozvola, te je obavljao stručni nadzor u svim fazama izgradnje.

“Najveći izazov bio je kako oblikovati prostorno funkcionalnu kompoziciju koja ujedno objedinjava i jasno razdvaja i usmjerava prometne tokove putnika i vozila uz implementaciju sigurnosnih protokola Schengen/NonSchengen te sigurnosnih lučkih propisa ISPS Coda, a sve unutar, vrlo racionalno, definiranog budžeta od stane klijenta. Luka objedinjuje brodske i trajektne linije otočnog, dužobalnog i međunarodnog prometa. Gatovi su duljine preko 300 metara i mogu primiti i najveće brodove za kružna putovanja s 2500 putnika. Zbog toga je zgrada primarno funkcionalno oblikovana, uz smještanje mnoštva različitih korisnika i režima korištenja zgrade za potrebe: domaćeg trajektnog prometa koji je pristupačan bez ograničenja za sve putnike; te međunarodnog trajektnog prometa, polazne i dolazne luka na brodskim kružnim putovanjima i stalnog međunarodnog graničnog prijelaza za putnike i vozila, a sve sa odgovarajućim režimom kontrole. Primijenjena rješenja osigurali su zahtijevanu energetsku efikasnost i zaštitu ljudskog zdravlja i života te okoliša. Pročelje je oblikovano kao tradicionalni kameni volumen sa modernim ostakljenim potezima i nadstrešnicama. Potezi stakla jasno usmjeravaju vanjske korisnike ka ciljanim unutarnjim prostorima i funkcijama ovisno o različitim potrebama. ” izjavio je Berislav Krtalić, projektant Centralne zgrade terminala Trajektne Luke Zadar – Gaženica.

  

Međunarodna priznanja za Gaženicu

U periodu od zadnjih 12 godina, ukupno realizirani svi planirani sastavni dijelovi projekta nove putničke luke Zadar na lokaciji Gaženica kroz 3 lota: pomorski radovi (podmorski iskop, nasipavanje i sekundarni lukobran), zatim obale, gatovi i glavni lukobran, pristupne ceste, zgrada putničkog terminala i izgradnja obalnih zidova kontejnerskog terminala prema teretnom sektoru lučkog područja. U sklopu uređenja Luke Gaženica izvedeno je 1,900 m pristaništa s 12 vezova za lokalni, međunarodni trajektni i kruzerski promet, izgrađeno je 1.420 m obale, te 300 m pristaništa za novu ribarsku luku. Za kopnenu komunikaciju izgrađeno je 80.000 m2 internih prometnica i 2,5 km pristupnih prometnica s pripadajućom infrastrukturom. Napravljena je i Centralna zgrada terminala i to kao višefunkcionalni je objekt u kojem su smješteni sadržaji i odgovarajuća oprema neophodni za funkcioniranje sustava Trajektni terminal Zadar – Gaženica. Priznanje kvaliteti provedbe cijelog projekta došlo je i u vidu nekoliko nagrada. Nakon što je Zadar Cruise Port i Putnička luka Gaženica proglašena Lukom godine na prestižnom svjetskom izboru Seatrade Europe 2019, osvojila je i prestižnu nagradu britanskog magazina Cruise Insight 2020 Awards, kojom se ističe izvrsnost i ostvareni napredak u izgradnji novog terminala u protekloj godini.

Institut IGH bilježi bogatu povijest u razvoju projekata pomorskih luka.  Naši su zavodi i regionalni centri u prošlosti obavili veliki broj usluga na pomorskim investicijama kao npr. istražni radovi, ispitivanja materijala i radova, projektiranje u raznim fazama, konzultantske usluge, usluge stručnog nadzora, i druge. Institut IGH sudjelovao je u razvoju praktički  svih najvećih lučkih infrastrukturnih projekata u zadnjim desetljećima u Hrvatskoj (Dubrovnik, Ploče, Split, Šibenik, Zadar, Rijeka).

  

Osim sudjelovanja u razvojnim projektima velikih pomorskih luka, Institut IGH je i stalni dugogodišnji partner županijskih i lokalnih lučkih uprava duž jadranske obale kada je u pitanju stručni nadzor i održavanje. Kako pojašnjava Vedrana Tudor, članica Uprave Instituta IGH,  “Kvalitetom i širinom naših usluga i ključnih ljudi prije svega, te fleksibilnom dostupnošću naših eksperata na svim lokacijama jadranske obale, osiguravamo poziciju jedne od vodećih inženjerskih tvrtki kada su u pitanju projekti vezani za pomorske građevine. Izdvojila bih tu primjerice ACI koji upravlja s 22 marine diljem naše obale i za koji nas veže dugogodišnji angažman na stručnom nadzoru investicija i održavanja. Tu su i lučke uprave duž cijele jadranske obale čiji smo pouzdani partner za sve inženjerske usluge. Primjerice za Luku Rijeku angažirani smo u okviru razvojnih planova same luke. Tu su i luka Ploče naš dugogodišnji uvaženi klijent gdje smo sudjelovali u realizaciji Kontejnerskog terminala, Terminala rasutih tereta te cjelokupnog kompleksa Ulaznog terminala, a nedavno i u urgentnoj intervenciji sanacije tankerskog veza, zatim luka Split gdje je trenutno pri završetku projekt izgradnje Ribarske luke na lokaciji Kaštelanskog bazena Brižine , zaključila je Tudor”

U najvećoj teretnoj luci u Hrvatskoj i istodobno luci sa najvećim prometom u Hrvatskoj u tijeku je daljnja realizacija tekućih projekta uz sudjelovanje Instituta IGH za usluge stručnog nadzora i kontrolnih ispitivanja: Razvoj multimodalne platforme u luci Rijeka – Kontejnerski Terminal Brajdica praktički dovršeno, rekonstrukcija Lučke infrastrukture i prometnih površina na terminalu Zagrebačka obala (obje su zajedničke investicije Lučke uprave i HŽI), Produbljenje južnog veza luke Brajdica, Rekonstrukcija luke za generalne terete Bršica u raškom bazenu, rekonstrukcija prometnih površina lučke infrastrukture u bazenu Bakar.

U skladu sa investitorskim planovima luke uskoro započinju projekti rekonstrukcije prometnih površina lučke infrastrukture u bazenu Rijeka i izgradnja spojne ceste D403 sa lukom Zagrebačka obala.

Više od 28 milijuna eura za Gruž

Od 2004. do 2011. godine stručnjaci iz Instituta IGH vršili su usluge projektiranja i nadzora radova na Putničkoj luci Dubrovnik – Gruž. Sedam godina, s povremenim prekidima, trajala je rekonstrukcija i dogradnja operativne obale u dužini od 1342 metra, a vrijednost projekta iznosila je 28 milijuna eura. poseban izazov predstavljala je činjenica da je luka za vrijeme radova morala biti funkcionalna. Također, riječ je o vrlo uskom akvatoriju koji je predstavljao dodatan izazov za projektante i same izvođače radova, ali na koncu, Dubrovnik je dobio luku u koju će moći pristići i najveći svjetski kruzeri. Nešto sjevernije nalazi se još jedan projekt čiju je izgradnju nadzirao stručni tim Instituta IGH. 105 tisuća eura vrijednu izgradnju novih suvremenih lučkih terminala za kontejnere i rasute terete Luke Ploče, odradili su tijekom 2008. i 2010. godine, a bili su zaduženi za izradu projektne dokumentacije idejnog rješenja i idejnog projekta, potrebnih geodetskih radova, provedbu geotehničkih istraživanja i geotehnički projekt.

 

Pravila Privatnosti Naša web stranica koristi kolačiće. Daljnjim korištenjem ove stranice pristajete na upotrebu kolačića. Saznajte više

Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services